Geen uitgestrekte skipistes, verse sneeuw en après-skifeestjes dit jaar. Normaal gesproken een vaste prik voor Mila en Bas. Nu wintersporten in de Franse Alpen geen optie is, besluiten ze wat anders te doen. Ze gaan voor een winter-roadtrip in eigen land. Die roadtrip verloopt helaas minder voorspoedig dan ze dachten.
Voorzichtig draait Mila haar elektrische Nissan Leaf de smalle straat in. Hoewel er gestrooid is, is het behoorlijk glad. Haar goede vriend Joris had haar gisteren nog op het hart gedrukt winterbanden onder de auto te laten zetten, en dat had ze nog snel laten doen. Nu is ze op weg naar het kantoor van Bas, die nog de laatste dingen afrondt voor ook hij op vakantie kan. Hoewel er dit jaar geen ski’s of snowboards meegaan, heeft Mila toch een bak bovenop gezet. Daar kunnen de tassen mooi in.
Werkvakantie
Op het afgesproken tijdstip komt Mila aan bij het bedrijf van Bas, maar die is nog in geen velden of wegen te bekennen. Hij zal ongetwijfeld nog wat laatste dingen voor het werk aan het doen zijn. Na flink wat getoeter, verschijnt hij in de deuropening. Zijn tas in de ene hand, zijn laptop in de andere. Met een verhit hoofd stapt hij in. Niet veel later klapt hij zijn laptop open en begint wat mails te sturen. Mila praat honderduit, maar het gaat bijna allemaal langs hem heen.
Brandschade door ladende accu
Deze winter geen schitterende Alpen, maar het pittoreske Donkerbroek, in de buurt van Drachten. Mila en Bas gaan een paar dagen overnachten in het gastenverblijf van Mila’s oom, die een garagebedrijf heeft in Donkerbroek. Als wederdienst helpen zij hem met wat klusjes in zijn bedrijf. Dat is nodig ook, want onlangs brandde het garagebedrijf voor bijna de helft af. De oorzaak hiervan was de accu van een heftruck. Deze was ’s nachts aan het laden, de accu werd te warm en vatte vlam. Omdat er geen toezicht was, kon niet voorkomen worden dat de brand zich verder verspreidde. Helaas bleef de schade niet beperkt tot de materiële schade aan de werkplaats waar de brand woedde, ook heeft Mila’s oom financiële schade. Door de brand kan hij zijn werkplaats nog niet gebruiken waardoor hij omzetverlies lijdt. Toen Mila vorige week haar oom aan de telefoon had en hem vroeg hoe het zat met de verzekering, vertelde hij dat hij jaren geleden al gelukkig een bedrijfsschadeverzekering had afgesloten, die deze schade vergoed. Gelukkig maar, dacht Mila. Maar of dat voldoende is? Als ze bedenkt wat allemaal komt kijken bij zo’n brand, dan weet Mila het niet zeker. En dat allemaal door een ladende accu. Had dit voorkomen kunnen worden?
Een nieuwe start
Al rijdend denkt Mila aan het plan dat ze heeft gemaakt om haar oom er snel weer bovenop te helpen. Het komt nu heel goed van pas dat zij en Bas behoorlijk handig zijn. Daarnaast kan Mila haar oom helpen om orde op zaken te stellen. De impact van de brand hakt er namelijk flink in bij Mila’s oom. Samen gaan ze bepalen welke stappen nodig zijn om snel weer operationeel te zijn zodat de klanten weer hun auto’s voor onderhoud en reparatie kunnen brengen en het personeel weer aan het werk kan. Ook zal Mila haar oom aanraden om de verzekeringen nog eens door te nemen op mijnOndernemersportaal. Is bijvoorbeeld de uitkeringstermijn op de bedrijfsschadeverzekering wel voldoende om de financiële schade te kunnen dekken?
Cyberschade
Bas tikt naast haar in de auto ondertussen nog altijd driftig op allerlei toetsen van zijn laptop. Dan gaat zijn telefoon. Een collega vertelt dat het bedrijf van Bas gehackt is. Hij kwam hier achter toen hij niet meer bij zijn e-mail kon en meteen contact opnam met de IT-specialist van het bedrijf. Die gaf aan dat het inderdaad foute boel was, dat alle data versleuteld was. De hacker eiste een bedrag in bitcoins. Gehackt? Bitcoins? Natuurlijk, Bas wist van het bestaan van cybercriminaliteit en dat dit steeds meer voorkomt. Maar vooral bij grotere bedrijven, dacht hij altijd. Zijn bedrijf is toch niet interessant voor cybercriminelen? Helaas blijkt nu dat niets minder waar is. Terwijl de borden Donkerbroek al in zicht komen, geeft Bas zijn collega de opdracht om contact te zoeken met de Cyber Incident Manager. Ondanks zijn zorgen wil hij nu wel echt vakantie gaan vieren. “Bel snel met de Cyber Incident Manager. Die weet precies wat er moet gebeuren. Laat me weten als er nieuws is.”
Dek je risico’s af
Zo blijkt maar weer: goed verzekerd zijn is een must. Ben je benieuwd of je de belangrijkste risico’s hebt afgedekt? Kijk dan eens op mijnOndernemersportaal bij het producten- en dienstenoverzicht. Ook als je niet op vakantie gaat, kan het goed zijn om die risico's eens door te nemen.