Clemens van Hulten: "Risicomanagement wordt beloond en zo hoort dat ook"

Clemens van Hulten: "Risicomanagement wordt beloond en zo hoort dat ook"

De Lucht aan de A2 bij Zaltbommel is een van de bekendste tankstations van Nederland. Het is ook de ideale locatie om met directeur-eigenaar Clemens van Hulten te spreken over risicomanagement. Want als er één groep bedrijven binnen de mobiliteitsbranche is die weet hoe je risico's moet beperken, dan zijn het wel de tankstations.

Professionalisering
Milieuschade, brand en overvallen… alle risico's waar tankstations mee te maken hebben, zijn vandaag de dag buitengewoon goed onder controle. Hoe is dat mogelijk? Clemens van Hulten: "Ten aanzien van milieurisico's zijn we eenvoudigweg verplicht om aan strenge wetgeving te voldoen, maar de branche heeft sinds de jaren '80 ook een sterke professionalisering doorgemaakt. Waren medewerkers vroeger na zonsondergang zo'n beetje vogelvrij voor overvallers, tegenwoordig hebben tankstations de allerbeste overvalbeveiliging en is het aantal overvallen zelfs lager dan bij veel andere retailers. De invoering van een compleet afgesloten kassaruimte met kogelwerende materialen ('OBRI') heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Zelf voegen we daar de nodige preventiemaatregelen aan toe. Zo hebben wij tegen snelkraken mistgeneratoren geplaatst, die binnen 1/10e van een seconde de hele ruimte vullen met mist."

Voor wat, hoort wat
"Ik vind het aan mij om te bepalen welke risico's ik zelf kan dragen zonder de continuïteit van mijn onderneming in gevaar te brengen. De rest verzeker ik. Er zijn ondernemers die zeggen: ik wil altijd op z'n minst mijn premie terug declareren. Ik sta daar anders in. Alle risico's die ik zelf kan dragen, trek ik financieel naar me toe. Dat leidt tot een krachtigere bedrijfsvoering, waarbij je risico's op voorhand zoveel mogelijk probeert uit te sluiten. Ik vind wél dat die eigen inspanningen op het gebied van risicomanagement beloond moet worden en dat gebeurt ook bij Bovemij. Bij een aantal polissen kan de premiekorting oplopen tot 30% Dat vind ik fair."

Een verzekeraar waarbij ik me thuis voel
"De laatste 15 jaar geldt in het Nederlandse bedrijfsleven steeds meer 'play it hard'. Ik vind Bovemij hier een aangename uitzondering op. Sinds drie jaar ben ik bij Bovemij verzekerd en ik voel me er echt thuis. Het is geen familiebedrijf, maar als BOVAG-lid voel je je toch onderdeel van zo'n dochteronderneming. Trouwens, indirect zijn we als BOVAG-leden allemaal aandeelhouder, dus als Bovemij het goed doet, is dat indirect ook in ons voordeel. Als de service dan ook nog goed is, dan heb je als BOVAG-lid toch geen enkele reden meer om niet bij Bovemij verzekerd te zijn?"

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.