Leads creëren is van groot belang voor ondernemers. Leads leiden tot sales, sales leiden tot omzet en omzet leidt tot brood op de plank. Waar je een potentiële klant vroeger fysiek in de winkel aansprak, gebeurt dit nu vaak online. In ons webinar Succesvol online verkopen bespraken we dit al, maar nu duiken we er nóg dieper op in. Hoe verkoop je succesvol via het internet? Je leest het in deze reeks artikelen boordevol tips. Onderwerp van vandaag: het Google Bedrijfsprofiel.
Sales consultant Lieke Eemers meldde in ons webinar dat 98 procent van de zoekopdrachten begint op Google. Als je hoog in die zoekresultaten staat, word je sneller gezien en is de kans groter dat er op jouw website wordt geklikt. Niet gek dus, om eens dieper in te gaan op wat Google jouw bedrijf te bieden heeft.
Wat is een Google Bedrijfsprofiel?
Het wordt ook wel ‘Google Mijn Bedrijf’ genoemd, maar dat komt op hetzelfde neer. Het Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool die je kunt inzetten om potentiële klanten snel van jouw gegevens te voorzien. Zoekt iemand naar een autobedrijf in de buurt? Dan popt de naam van jouw bedrijf op, in een mooi kadertje. Mits je volgens de zoekmachine voldoet aan criteria als relevantie en locatie.
Voordeel na voordeel
Een bedrijfsprofiel aanmaken kan je een hoop opleveren. Voor jouw gemak zetten we de voordelen even op een rijtje.
Direct vindbaar
Als een klant je gevonden heeft, staan de gegevens van jouw bedrijf meteen in beeld. Inclusief een routeknop, die je klant via Google Maps rechtstreeks naar je toe leidt. En bijvoorbeeld een belknop, waardoor ze meteen contact op kunnen nemen.
Mooi meetbaar
Met een bedrijfsprofiel krijg je simpel inzicht in de zoekvoorkeuren van jouw (potentiële) klanten. Bekijk statistieken, analyseer online acties van klanten en kom erachter hoe ze jou gevonden hebben. Daar kan jij mooi je strategie op aanpassen!
Duidelijk betrouwbaar
Wat ook in je voordeel kan werken is de review-toepassing. Klanten kunnen recensies achterlaten die weer andere mensen over de streep kunnen trekken. Met veel positieve reviews komt je bedrijf betrouwbaar over. Tip: vraag vaste klanten er een achter te laten.
Aan de slag
Na de voordelen van deze gratis tool ben je vast nieuwsgierig hoe je zo’n bedrijfsprofiel aanmaakt. Om te beginnen browse je via je Google-account naar de website van Google voor het maken van je bedrijfspagina. Hier vul je de gevraagde gegevens in en kies je een categorie waar jouw bedrijf in past. Daarna geef je de contactgegevens door waarvan je wil dat je klanten die vinden en klik je op ‘voltooi’. Vergeet niet je account te verifiëren. Heb je alle stappen doorlopen? Gefeliciteerd! Je bent nu trotse eigenaar van een bedrijfsprofiel.
Een stap verder
Met een bedrijfsprofiel ben je goed op weg om je online zichtbaarheid te verhogen. Een platform dat daar nog een schepje bovenop kan doen, is viaBOVAG.nl. Jeroen Heineke, business development manager bij viaBOVAG.nl, zegt daar in het webinar het volgende over: ‘De gemiddelde klant begint zijn zoektocht op Google. Wij willen het startpunt van die tocht zijn. Het einde ben jij als ondernemer.’ ViaBOVAG.nl staat meestal in de eerste vijf zoekresultaten wanneer er gezocht wordt naar voertuigen die te koop staan. Verkoop jij via dit platform? Dan profiteer je dus lekker mee! Wil je nog meer tips voor een succesvolle online verkoop? Bekijk hier ons webinar uit mei 2022 en lees de rest van de reeks.