Het eind van het jaar nadert. Voor veel bedrijven tijd voor de beoordelings- of functioneringsgesprekken. In de meeste gevallen is dit een formaliteit en ga je beiden snel over tot de orde van de dag. Maar soms kom je tot de conclusie dat je werknemer onvoldoende functioneert en/of krijg je daarover een meningsverschil. De kans op een arbeidsconflict ligt dan ook nog eens op de loer. Iets wat je te allen tijde wilt én moet zien te voorkomen.
Klein probleem met grote gevolgen
Een disfunctionerende werknemer of klein conflict met een werknemer kan, voor je het weet, uitlopen tot een slepende kwestie. Geen ondernemer wil verwikkeld raken in een vervelende ontslagprocedure of rechtszaak. Dat zorgt namelijk niet allen voor negativiteit binnen je organisatie. Het schaadt ook je imago bij de buitenwacht.
Afspraak is afspraak
Als werkgever bespreek je met medewerkers als je dingen wilt veranderen of anders wilt aanpakken. Je gaat ervan uit dat een medewerkers met de verbeterpunten aan de slag gaat en hetzelfde doel voor ogen heeft. Immers, ‘afspraak is afspraak’ en ‘een woord is een woord’. En daar wringt de schoen. Mocht de werknemer namelijk geen verbetering aanbrengen in zijn functioneren en wordt ontslag daardoor onvermijdelijk, dan heb je niets vastgelegd en heb geen poot om op te staan.
Documenteer en leg vast
Een disfunctionerende werknemer vraagt de nodige aandacht van een werkgever. Vooral als het uit de hand dreigt te lopen. Een aantal jaar geleden had je de mogelijkheid om meerdere redenen als grondslag voor ontslag aan te voeren. Vandaag de dag moet je vele malen beter beslagen ten ijs komen. Het uitsluitend melden van verwachtingen en verbeterpunten is volstrekt onvoldoende. Alle communicatie moet zijn gedocumenteerd en bij de medewerker (bewezen) bekend zijn. Alleen dan heb je, in beginsel, voldoende gronden om de arbeidsovereenkomst open te breken.
Biedt bijscholing en begeleiding aan
Hoe ga je om met een medewerker die niet mee kan komen in de snel veranderende automotive branche? Doe je niets, kijk je het even aan of laat je je ontevredenheid keer op keer blijken? Of biedt je bijscholing aan en begeleidt je de medewerker bij de veranderde werkzaamheden? Zaken die een grote en belangrijke rol spelen bij het vaststellen van het al dan niet mogen ontbinden van de arbeidsovereenkomst.
CAO Motorvoertuigen- en Tweewielerbedijf
Kennis van het arbeidsrecht, en de daarbij komende administratieve rompslomp, is voor veel werkgevers een noodzakelijk kwaad. En dat is nog niet alles. Je hebt ook te maken met de CAO Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf en de individuele afspraken binnen je bedrijf. Je hebt dus te maken met allerlei wetten, regels en afspraken, die bovendien ook nog eens in rap tempo veranderen, die het arbeidsrecht extra complex maken.
Bovemij helpt, ondersteunt en adviseert
Voor Bovemij kent het arbeidsrecht geen geheimen. Daarnaast kennen wij de CAO Motorvoertuigen en Tweewielerbedrijf tot in de kleinste details. We weten wat er speelt binnen mobiliteitsbedrijven en kennen de personeelsuitdagingen binnen de branche. Wij adviseren ‘aan de voorkant’ bij het opstellen van arbeidsovereenkomsten, maar helpen ook bij HR gerelateerde vragen over bijvoorbeeld loon, verlof en ziekte. Tevens bieden wij rechtshulp bij conflicten met uw werknemer of vervelende ontslagkwestie. Hulp nodig bij een conflict of bij het beëindigen van een arbeidsovereenkomst? Onze afdeling Rechtshulp staat je met raad en daad bij. Bovemij beschikt daarnaast over een goed netwerk van trainers, mediators en andere professionals. Samen helpen, ondersteunen en adviseren wij je op het gebied van arbeidsrecht in de breedste zin van het woord.