E-mailmarketing blijft belangrijk in 2023. Het staat namelijk nog altijd in de top van alle kanalen als het gaat om conversieratio’s. Maar hoe zorg je dat je het optimale uit je mailcampagnes haalt? Eén manier is slim gebruikmaken van je call-to-action buttons. Marketing automation specialist Mitch van Maurik vertelt hoe je dat doet.
Gebruik contrasterende kleuren
Bij een conversiegerichte e-mail is de doorklik op een Call To Action (CTA) het hoofddoel. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste conversie-CTA goed opvalt. En dus niet wordt gecamoufleerd in de kleuren van je huisstijl. Op deze manier maak je visueel duidelijk dat die button in de mail belangrijk is. De ogen van de lezer worden er als vanzelf naartoe getrokken. Daarom wordt er sneller en vaker op die conversiebutton geklikt.
Wijk af van de huisstijl (maar niet té veel!)
Wie qua kleurgebruik afwijkt van het huisstijlhandboek kan zich nog weleens op glad ijs begeven. Het huisstijlhandboek is vaak heilig, maar conversie is heiliger. Resultaten gaan voor in marketinguitingen. Soms kan het dus toch een goed plan zijn om af te wijken van de huisstijlkleuren.
Natuurlijk is het wel de bedoeling dat de huisstijl duidelijk zichtbaar blijft. Zo kan de consument de brand nog altijd herkennen. Door alleen de kleur van de belangrijkste CTA aan te passen, presteert de button beter én blijft de huisstijl toch in stand.
Consistentie bij verschillende kanalen
Voer de kleurwijziging van de conversie-CTA’s ook door op andere online kanalen. Hierdoor gaan (potentiële) klanten deze bewust of onbewust herkennen. Zo zorg je ervoor dat de klant soepel door de opvolgende stappen van het koopproces wordt geleid.
Laat je tekstlinks opvallen
Maak je gebruik van tekstlinks in je mailing? In combinatie met call-to-action buttons kan dit leiden tot een goed resultaat. Zorg er wel voor dat de tekstlinks ook duidelijk te herkennen zijn als CTA. Bijvoorbeeld door de tekst dikgedrukt te maken en te onderstrepen.
Traditiegetrouw is de meest herkenbare kleur voor tekstlinks blauw, maar je kan ook dezelfde contrasterende kleur gebruiken als de conversiebuttons.
Verwerk de button niet in een afbeelding
Vermijd buttons die zijn verwerkt in afbeeldingen. Je krijgt betere resultaten als je buttons gebruikt die zijn opgebouwd uit klikbare tabellen. Dit heeft de volgende voordelen:
In verschillende desktop e-mailclients worden afbeeldingen niet standaard direct getoond. De ontvanger ziet jouw call-to-action dus buttons niet eens staan. Hier heb je met tabellen geen last van.
Buttons die zijn opgebouwd zijn uit tabellen kun je makkelijker en sneller aanpassen.
Bij deze buttons heb je ook meer grip op het klikoppervlak en de weergave op mobiel.
Gebruik omschrijvende buttons
De ontvanger moet weten wat hij kan verwachten als hij op een button klikt. Uit onderzoek blijkt: wanneer de button geen informatie geeft over de achterliggende landingspagina, klikken mensen er minder op. Dus niet ‘Klik hier’, maar wel ‘Plan direct een proefritafspraak’. De eerste buttontekst is vaag en onaantrekkelijk. Laatstgenoemde laat de consument direct weten wat er gebeurt als hij klikt.
Daarnaast genereren kliks op omschrijvende buttons kwalitatief betere leads, omdat het gaat om mensen die daadwerkelijk interesse hebben in inhoud van de landingspagina.
Zorg er wel voor dat de landingspagina waarmaakt wat er in de button wordt gecommuniceerd. Verwijs dus niet naar de homepage als er in de button ‘Plan een werkplaatsafspraak’ staat.
Gebruik je afbeeldingen om de aandacht naar de button te trekken
Naast dat beelden je boodschap ondersteunen en de merkbeleving beïnvloeden, kun je ze ook gebruiken om de aandacht van de lezer te sturen. Zo wijzen eyetracking-onderzoeken uit dat gezichten van personen in afbeeldingen sterke aandachttrekkers zijn. Vermijd wel zo veel mogelijk de overduidelijke stockfoto’s! Kies liever een mooie foto uit je eigen bedrijf of ander authentiek ogende foto’s of illustraties.
Je kan het effect verder versterken door de afbeelding naar de call-to-action button te laten ‘wijzen’. Bijvoorbeeld door de personen in de foto’s naar de button te laten kijken, wijzen, of de lichamen naar de button toe te draaien.
Dit principe hebben we zelf getest via een A/B-test voor een Volkswagen-dealer. We stuurden een batch mails waarin de persoon in de afbeelding wegkeek van de belangrijkste button én een waarbij degene juist naar de call-to-action button keek. Wat bleek? Er werd significant meer geklikt op de button in de mails waarbij de man in de afbeelding naar de button keek. Hoe klein een aanpassing ook lijkt, het kan toch een groot verschil maken.